annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

help! Olie in sony nex-5

milkyway999
Nieuw

help! Olie in sony nex-5

hallo allemaal,

ik heb jullie hulp nodig!

Ik heb vandaag ontdekt dat er olie is binnengekomen in mijn camera vanuit de onderkant.

Toen ik de camera aanzette, zag ik dat er in de hoek een grote schaduwvlek zat wat maar niet weg wilde. heb de lens ook weggehaald en geveegd met een doekje, maar tevergeefs.

Kan dit nog gefixt worden? zo ja, hoe en hoeveel gaat het ongeveer kosten?

 

Voor de rest functioneerd de camera wel gewoon normaal, het is enkel een vreemde shaduwachtige vlek in een hoek waneer er fotos worden gemaakt.. Ik baal hier vreselijk van.

3 ANTWOORDEN 3
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hallo @milkyway999 en welkom bij de Community!

 

Dat is een heel vervelend probleem!

 

Als ik het goed begrijp is de olie op je sensor terecht gekomen? Of zit de vlek op de lens?

Kun je anders wat foto's posten hier? Dan kunnen we wat beter inschatten wat er aan de hand is.

Dus een foto die je met de camera gemaakt hebt, waar de vlek op zichtbaar is, maar liefst ook een foto van de camera waarop we kunnen zien waar de olie zit.

 

 

 

milkyway999
Nieuw

Bedankt voor de snelle reacite Amfion!

 

Ik heb zojuist fotos gemaakt om te laten zien hoe het eruit zag, maar toen ik de foto's zette op de computer waren ze zonder de vlek.. de vlek is dus alleen zichtbaar op die preview schermpje wanneer je net een foto wil schieten.

IMAG4155.jpg

 

IMAG4156.jpg

 

verder kan ik zelf geen sporen zien van vlekken op de lens of sensor. 

De schaduwvlek was overigens wat kleiner, totdat ik de lens en sensor schoonmaakte, werd deze vlek wat groter..

Ik ben trouwens echt een amateur wat camera's betreft dus ik heb niet veel kennis..

 

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hi @milkyway999

 

 

Lastig in te schatten zo.

Als de vlek niet zichtbaar is op de foto's die je maakt (dus met de camera) dan ga ik er vanuit dat het probleem alleen in het schermpje zit. Een aantal schermpjes van Sony zijn wat vatbaar voor invloeden van het zuur in je huid  (vingers en gezicht) lijkt het wel en dan kunnen er wat vlekken ontstaan die er olie-achtig uitzien. Je ziet deze alleen als de camera uitstaat, zodra de camera aan is zie je ze niet meer, maar dat komt dus niet helemaal overeen met wat jij beschrijft. 

Het schoonmaken van de lens is makkelijk zelf te doen, het schoonmaken van de sensor vereist wel wat kennis en kunde. Mag ik vragen hoe je deze schoongemaakt hebt?

 

Het eventueel vervangen van een schermpje is best een dure grap, als je geen hinder hebt tijdens het fotograferen en er is niks zichtbaar op de uiteindelijke foto dan zou ik het denk ik niet laten doen.