Deel jouw ervaring!
Hallo,
Ik heb een Sony HDR-HC3 full hd video camera. Dit apparaat gebruikt 1080i en de mini DV bandjes. Onlangs is het me opgevallen dat de kwaliteit van de bandjes achteruit gaat. Mijn oudste bandjes zijn nu ongeveer 4 jaar oud. De camera verbergt dit zelf redelijk goed door stukjes over te slaan op het moment dat het niet goed gaat. Het beeld verspringt dan.
Ik heb met Windows Live Movie Maker een capture gedaan van een bandje. WLMM maakt daar een dvr-ms bestand van. Dat is een bedrijfseigen formaat. Als ik dit afspeel op Ubuntu dan zie ik wat duidelijker dat de bandjes achteruit gaan omdat het beeld niet verspringt maar groene blokken toont waanneer data niet gelezen kan worden. Overigens geeft WLMM bij de capture ook de melding dat een groot aantal frames verloren zijn gegaan bij de capture.
Het is me nu duidelijk geworden dat ik al mijn bandjes op een externe harde schijf moet zetten. Niet duidelijk is hoe ik dat het beste kan doen. Ik betwijfel dat het bedrijfseigen dvr-ms formaat van Microsoft een goed keuze is.
Wat is een goed formaat om mijn HD bandjes te bewaren?
Wat biedt een programma als Sony Vegas? Kan ik daarmee een capture doen en welke in formaat wordt mijn 1080i filmpjes dan gecaptured?
Groet,
Onno
Hi,
ikzelf gebruik VLC van videolan.org.
Hiermee kan je perfect video van je camera over IEEE1394 streamen naar je PC en in "native" mpeg2 formaat opslaan.
Je kan dan kiezen om het als .avi file op te slaan. Je kan zelfs redelijk goed transcoderen naar mpeg4.
Groetjes