Deel jouw ervaring!
Al jaren gebruik ik met veel plezier een breed scala aan Sony-producten, helaas is daar met mijn introductie bij de VAIO-familie een einde aan gekomen.
Halverwege vorig jaar was ik op zoek naar een vervanger voor mijn 1.5 jaar oude HP die niet bepaald betrouwbaar was gebleken en last had van een zeer spiegelend scherm. Aangezien Sony-producten me tot dan toe nog nooit teleurgesteld hadden was de keuze voor een VAIO dan ook snel gemaakt, daarbij had de VAIO F11/F12Z de meeste voorkeur aangezien deze qua specificaties het beste voldeed en een mat Full HD VAIO Premium Display hebben. Aangezien ik veel met gamedevelopment, fotografie en videobewerking doe had ik alleen voor het scherm en een hoge betrouwbaarheid al een paar honderd euro extra over. Helaas had ik nooit kunnen voorspellen dat dit een enorme deceptie zou worden.
Allereerst heb ik een custom-made F11X(met Premium Display) bij SonyStyle besteld, deze bleek dode pixels te hebben en een hoge pieptoon. Deze kon gelukkig zonder problemen terug gestuurd worden. Daarna heb ik echter bij 3 verschillende bedrijven nog 3 F12Z's gehad met allen dode pixels en hoge pieptonen. Pas de 6e maal, een hoop gezeik en geregel verder(want helaas zijn niet alle bedrijven zo makkelijk met retour acties), was het raak en had ik eindelijk een perfecte Sony VAIO F12Z1E/BI, althans dat dacht ik!
Amper driekwart jaar later begint de verf op verschillende punten los te laten, begint de polssteun los te laten en als klap op de vuurpijl(en ook de reden dat ik me tot jullie wend) begint het beeldscherm donkere strepen te vertonen onder in beeld en af en toe ook donkere vlekken midden in het scherm. Vandaag kwam er echter ook vanuit het niets ineens weer een dode pixel in het scherm.
Heb ik nou zoveel pech, of mag ik van een laptop met een adviesprijs van 1700 euro tegenwoordig ook al niet meer verwachten dat deze kwalitatief van het hoogste niveau is en wel langer mee gaat dan driekwart jaar? Zijn er meer mensen die deze of soortgelijke problemen herkennen bij de VAIO F11/F12/F13 series van Sony? En dat met name het VAIO Premium Display?
Helaas moet(ga) ik over enkele weken weer voor een halfjaar naar China en ben ik nogal huiverig voor een langdurig reparatietraject, 6 uit 6 VAIO's van dit type hebben nu al dode pixels vertoond dus wie garandeerd mij dat het vervangen paneel dit niet zal vertonen. Wat raden jullie aan?
Mijn vertrouwen in Sony als merk heeft in ieder geval een flinke deuk opgelopen, ik had echt meer verwacht van zo'n beetje de duurste laptop op de markt(buiten de MacBook's en Alienware's van deze wereld).