annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Scherpstelgebied A6000

profile.country.NL.title
martinh123
Lid

Scherpstelgebied A6000

Heb een vraag over de instelling Scherpstelgebied van de A6000

Een tijdje geleden had ik de camera ingesteld zodat ik op het lcd scherm in het midden een vierkant voor scherpstellen en zag daarbinnen 5 kleine vierkantjes voor scherpstelpunten.

Welke instellingen ik nu instel op de camera krijg dit niet terug.

Iemand een snelle uitleg

4 ANTWOORDEN 4
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Dat heeft te maken met je gebruikte diafragma. Vanaf ongeveer 9 of hoger, verdwijnen die "blokjes"

 

Dat heeft weeer te maken met de keuze, die het toestel zelf maakt, voor fase detectie of contrast detectie.

Bij contrast detectie komen die blokjes niet in beeld. Maar een bredere aanduiding.

 

Bij fasedetectie, die veel sneller is, maar niet nauwkeuriger, komen die kleine blokjes weer te voorschijn.

Maar daar is vrij veel licht bij nodig. Vandaar 't diafragma beneden de 9.

(Per camera en/of lens wil diafragma 9, nog wel eens iets opschuiven, naar boven of beneden)

 

*

Maar die blokjes hebben ook te maken met de breedte van je gekozen "scherpstelgebied".

 

Je camera heeft een scherpstelgebied, wat je van breed (bijna hele lensbreedte), tot zeer smal kunt instellen.

Met name, als je die op "breed" hebt staan, zie je die kleine blokjes, zeer snel, je onderwerp volgen.

 

*

Ik wist het ook niet, maar 't staat ergens in de gebruiksaanwijzing vermeld.

Maar Portmixus heeft 't me destijds uitgelegd.

 

 

profile.country.NL.title
martinh123
Lid

Nou Tjardi als ik lees wat je schrijft begrijp ik het nog niet.

 

Het enige wat ik nog weet is dat op mijn camera, de scherpstelling op midden stond ingesteld.

Had dus maar een vierkant op het display. Binnen dit vierkant komen al naar gelang 2, 3 ,4 ,of 5 kleine vierkantjes in voor. Weet niet of ik de camera op stand P of A had staan.

In het weekeinde kreeg ik de Sigma 19mm 2.8 Art binnen en heb met de lens en camera wat instellingen uitgeprobeerd samen met de 16-50mm kitlens.

Heb ook al gekeken in het handboek voor de A6000 en las hierover het volgende:

 

Scherpstellingsvlak-fasedetectie AF

Wanneer er scherpstellingsvlak-fasedetectie AF-punten binnen het gebied van de

automatische scherpstelling liggen, gebruikt het apparaat de gecombineerde automatische

scherpstelling van de scherpstellingsvlak-fasedetectie AF en contrast-AF

Wanneer de diafragmawaarde is ingesteld op F13 of hoger, kunt u de scherpstellingsvlakfasedetectie

AF niet gebruiken. Alleen contrast AF is beschikbaar.

Scherpstellingsvlak-fasedetectie AF is alleen beschikbaar wanneer een geschikte lens is

bevestigd. Als u een lens gebruikt die scherpstellingsvlak-fasedetectie AF niet ondersteunt,

kunt u [Automatische AF], [ Duur AF-volgen] of [ AF-snelheid] niet gebruiken.

Bovendien, zelfs wanneer u een eerder aangeschafte, geschikte lens gebruikt, werkt de

scherpstellingsvlak-fasedetectie AF mogelijk niet als u de lens niet updatet.

 

Alleen deze tekst al moet ik verschillende keren lezen voor ik er iets van begrijp. Sony heeft een eigen taal wat fotografie betreft, deze begrijp ik nog niet helemaal.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@martinh123

 

Zal het nogmaals proberen.

 

Ik heb niet helemaal dezelfde camera, dus kan het niet 100% proberen.

Maar volgens mij werkt de scherpstelling van de A6000 en de A6500, identiek.

 

Maar bij mij werkt het alleen, als de camera (A-6500) in scherpstelgebied "Breed" of "Zone" staat.

"Midden" + "hoger" + nog smaller, werkt niet meer! Gaat de camera over op contrast detectie.

Zie je een groot blok met 4 hoeken.

(Die kleine bolletjes geven aan dat de camera fasedetectie gebruikt. Dat is de snellere variant van contrast.

 

Meen derhalve vrijwel zeker te weten, dat je camera niet op scherpstelgebied " breed" stond.

Anders had je die bolletjes vast niet gezien. (Of dat moet bij de A6000 anders zijn als bij de A6500)

 

Het maakt niet uit of je camera in P, A, S of M staat.

 

Als je de camera hebt ingesteld op AF-C, volgen de bolletjes het onderwerp.

Op AF-S, blijven ze op 1 plaats staan.

 

De facedetectie werkt UITSLUITEND tussen het laagste diafragmagetal, en ongeveer f 9.

Sony zegt 13, maar dat haal ik niet. Sony zegt dat ze niet werken boven de f. 13.

Ik zeg dat ze uitsluitend werken onder de f.  9. Dat is identiek. Maar andersom gezegd.

 

Als je een nieuwe 16-50 van Sony hebt, heeft die waarschijnlijk al een update, en zal hij moeten werken.

De Sigma heb je waarschijnlijk niet met E-mount. Of wel? Zonder E-mount zit hij op een adaptor.

En 't is de vraag of de adaptor, de fasedetectie ondersteund.

 

Ik heb zelf nog wat oude Nikon lenzen, en die doen het in elk geval niet.

 

*

Het verhaal van Sony omtrent "scherpstelvlak-fasedetectie is alleen beschikbaar ..... bij een geschikte lens,

geeft aan, dat de electronica van de lens, moet aansluiten bij de electronica in de camera.

En blijft de lens "de oudere" contrastdetectie aansturen.

 

*

Hoop dat je er zo uitkomt. Ga dus naar scherpstelgebied "breed". Dan heb je de meeste kans. 

 

profile.country.NL.title
martinh123
Lid

Dag Tjardi,

Zo komen wij er wel, deze keer begrijp ik het beter. Voor ik dit bericht lees was ik vanmorgen al een rondje aan het lopen geweest en heb het een en ander uitgeprobeerd. 

De foto heb ik met een mobile telefoon gemaakt, stom ding zet het beeld op z'n kop maar hier zie je wat ik bedoel.

 

Vanmorgen de camera eens in de fabriek instelling gezet en helemaal opnieuw de instellingen gedaan zoals ik gewend was de camera ingesteld.

Tijdens een rondgang door ons dorp 5km, neem dan de camera mee en was vergeten om de helderheid van het scherm aan te passen dus kon alleen maar door de zoeker iets zien.

Kreeg de gelegenheid om even rustig te zitten en heb de helderheid van de camera aangepast van automatisch naar handmatig.

In ieder geval dat ik even rustig zat en nog wat instellingen heb uitgeprobeerd kreeg ik het beeld terug zoals ik het wou.

Zal hieronder de instellingen zetten van de camera zodat ik het niet vergeet. Wat ik na een paar weken toch wel doe maar dan kan ik het altijd weer terug vinden.

 

Camera instellingen:

Pagina 2

Scherpstelfunctie = Continue AF

Pagina 3

Scherpstelgebied = Breed

AF - hulplicht = Automatisch

AF - Snelheid = normaal

Duur AF - volgen = normaal

Pagina 4

Lichtmeetfunctie = Multi

DRO/Auto HDR = D,-bereikopt. Betekent DRO auto

Pagina 5

AF-vergrendeling = uit

Lach-/Gezichtsherk = Aan

Pagina 6

Autom. Kaderen = Automatisch

 

Eigen instellingen

Pagina 2

Cont. AF – geb. weerg = Aan

Pagina 2

Pre-AF = Aan

AF met sluiter = Aan

Pagina 4

AEL met sluiter = Automatisch

Pagina 5

AF – microafst = Inst. Voor aanp. AF = Aan

 

Vast en zeker zal ik hierboven wel het een en ander hebben neergeschreven wat niets met de instelling te maken heeft.

Het gaat mij erom dat als ik deze instelling weer wil vinden ik niet een paar dagen hoef te zoeken.

 

Vanmorgen de Sigma 19mm 2.8 Art met e-mout de camera getest en het werkt ook met deze lens.

Het is niet zo zeer dat ik het gebruik bij een 19mm maar als je voor mij 50mm gebruik ik het onderwerp selectief kan scherpstellen.

Bijvoorbeeld neem 3 bomen je staat er schuin achter maar je kunt de 3 bomen wel zien staan en je wilt alleen scherpstellen op de middelste boom, met deze instelling kun je dus gericht scherp stellen.

Niet dat de camera een keuze maakt.

 

 

 

 Scherpstelpunten