annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Verhaal: Het Plannen & Fotograferen Van Een Uitbarstende Vulkaan Met de Melk Weg

profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Verhaal: Het Plannen & Fotograferen Van Een Uitbarstende Vulkaan Met de Melk Weg

 

Ik heb dit verhaal al een aantal keer gepost op engelstalige blogs. Hier is de Nederlandse versie voor de community :slight_smile:

 

Door Albert Dros.

 

De natuur heeft veel te bieden voor de landschapsfotograaf. Het is altijd weer een genot om de schilderijen die de natuur ons keer op keer biedt te fotograferen. Een mooie storm, een dubbele regenboog, tornado’s, bliksemschichten: ze zijn allemaal een geschenk van de natuur waar we als landschapsfotograaf mee kunnen spelen. Vulkanen horen hier ook bij, vooral bij het uitbarsten. Ik ben altijd al van vulkanen gefascineerd geweest en het stond eigenlijk altijd al op mijn lijst om te fotograferen. Er staan echter wel meer dingen op die er waarschijnlijk nooit van komen, en ik had dan ook niet verwacht dat de uitbarstende vulkaan op korte termijn aan de beurt zou zijn

 

Tot dat mijn jongere broer een tijdje in Guatemala verbleef om Spaans te leren. Ik moet toe geven: Ik was niet echt op de hoogte van de actieve vulkanen in Guatemala. Ook toen hij erover begon tegen mij verwachtte ik er niet extreem veel van. Pas toen hij wat foto’s stuurde van de vulkaan die uitbarstte was ik enthousiast. Sterker nog: ik was zo enthousiast, zag de potentie voor prachtige foto’s en wilde er eigenlijk direct naar toe. De vulkaan was de “Fuego”. Op internet vond ik webcams en activiteit informatie en ik kon precies zien hoe actief de vulkaan dagelijks was. Volgens de geschiedenis was de vulkaan van tijd tot tijd behoorlijk actief maar er zaten ook periodes tussen waar in er weinig gebeurde. Er kwam dus wel wat gelijk bij kijken. Het idee om wat tijd door de brengen met mijn broertje met de combinatie om een uitbarstende vulkaan te fotograferen was eigenlijk genoeg om mijn ticket te boeken.

 

Toen ik eenmaal beslist had om dit te gaan doen was het tijd om onderzoek te doen hoe de uiteindelijke foto’s er uit konden gaan zien. Lava is ’s avonds en ’s nachts het best te zien dus ik wilde uiteraard een foto van de uitbarsting bij avondlicht. Ik had al wat andere foto’s van deze vulkaan gezien. De meeste waren genomen tijdens een nacht met volle maan zodat de maan het landschap mooi uit lichtte tijdens de uitbarstende vulkaan. Ik wilde echter wat anders proberen. Ik vind het altijd een uitdaging om bepaalde landschappen in combinatie met de melk weg te fotograferen. Hoe mooi zou het zijn om een uitbarstende vulkaan in combinatie met de melk weg te fotograferen? Ik checkte van welke hoek ik de vulkaan zou fotograferen. De uiteindelijke plek zou de Acatenango vulkaan (inactief) worden, die ten noorden van de Fuego ligt. Ik plan dit soort foto’s altijd met Photopills. Wat bleek? Dit was de perfecte hoek en deze foto zou, mits de omstandigheden perfect zouden zijn, mogelijk zijn! Rond 3 uur ’s nachts (eind Maart de periode wanneer ik er zou zijn) zou de melk weg mooi naast de vulkaan staan.

 

photopills.png

Dit plan maakte ik een paar weken voor ik naar Guatemala ging. Het was het plan voor 30 Maart, 2017. Zoals te zien zou de melk weg strekken in een panorama vanaf rechts van de Fuego vulkaan rond 3 uur ’s nachts, te zien vanaf de Acatenango vulkaan waar ik zou staan. Door dit zo te plannen kon ik ongeveer bedenken hoe deze foto er uiteindelijk uit ging zien.

 

Dus wat had ik nodig?

- De goede datum waarbij de melk weg mooi naast de Fuego vulkaan zou komen te staan, dit zou rond eind Maart zijn.

- Een heldere nacht.

- Nieuwe maan (of daar in de buurt) voor weinig maanlicht.

- Meest belangrijk: geluk voor mooie uitbarstingen op het juiste tijdstip. Ik heb het over tijdstip omdat het lastig zou zijn om alles in 1 foto te krijgen bij nachtlicht door te grote contrasten. Optimaal zou zijn tijdens het erg vroege blauwe uur in de morgen, zodat ik wat licht zou hebben om mee te werken en nog wel de melkweg kon zien.

 

 

 

 

Met het plannen van deze lastige foto’s zijn er altijd een aantal dingen waar aan je moet denken. Ik probeer altijd alles te plannen wat te plannen valt om de factor van geluk zo klein mogelijk te houden. Wanneer het dan eindelijk lukt om zo’n foto te maken zeggen mensen vaak ‘wow, wat een geluk heb jij toch altijd!’ Ze hebben gedeeltelijk gelijk. Voor dit soort foto’s moet je wat geluk hebben, maar ik zorg wel dat mijn kansen optimaal worden. Zo deed ik hier bijvoorbeeld erg veel onderzoek door het kijken naar webcams, seismografen, scopes, en belde ik ook het weerstation meerdere malen om zo mijn kansen tot succes te vergroten.

 

seis.png

grafiek die de activiteit van de vulkaan in realtime per uur laat zien. Bron: 

http://webcams.volcanodiscovery.com/Fuego

 

Een paar weken later was het dan zo ver. Na een bijna 30 uur durende reis bevond ik me in het dorp Antigua Guatemala omringt door een aantal prachtige vulkanen. 1 daarvan was de Fuego, die je af en toe van uit het dorp hoorde rommelen en rook zag spuwen. Toen ik in Antigua aan kwam na mijn reis zag ik bij het bekijken van de activiteit van de vulkaan dat de vulkaan de afgelopen dagen erg actief was geweest. Ik besloot het weerstation te bellen om te vragen wat de voorspellingen waren betreft het weer en de activiteit van de vulkaan. De weersvoorspelling voor de volgende dag zag er goed uit en volgens het weerstation kon ik het beste direct de volgende dag gaan. Ik wilde eigenlijk nog een dag rust pakken in Antigua maar besloot geen tijd te verspillen.

 

volcano scope.jpg

Maand- en dagschema van de activiteit van de Fuego waarop te zien is dat er soms pieken van extreme activiteit zijn.

 

Gear:

 

Ik wist dat deze hike vrij pittig ging worden dus ik moest mijn gear relatief licht houden. Ik had ook veel verhalen gehoord over toeristen die in het verleden beroofd zijn op deze vulkaan door bandieten. Dit verontrustte mij het meest bij het mee brengen van al mijn dure foto gear. Ik besloot mijn camera spullen in een extreem goedkope tas te doen zodat ik niet zou op vallen. Door mijn relatief kleine kit waar de Sony bodies en lenzen zeer goed bij hielpen kon ik zo toch erg onopvallend rond lopen. Qua statief had ik een kleine Mefoto backpacker mee die ook in mijn rugtas paste. Zo kon niemand zien dat ik een fotograaf was. Gear die mee ging:

 

Sony A7RII Body

Sony Zeiss 16-35 f/4

Sony Zeiss 55 f/1.8 voor redelijke close ups van de vulkaan ’s nachts

Sony 85 f/1.8 , net nieuwe lens foto’s van nog dichter bij. Lekker licht om mee te nemen.

Samyang 14 f/2.8. Deze gebruik ik altijd voor wijde foto’s of panorama’s ’s nachts.

Mefoto backpacker statief.

 

antibandit.jpg

 

Na een pittige stijle hike over slechte ondergrond kwam ik dan eindelijk aan op 3500m hoogte op deAcatenango vulkaan. Ik arriveerde net voor zonsondergang. Het was zeer bewolkt die dag en ik kon tijdens de hike eigenlijk weinig zien. De wolken trokken echter (zoals voorspeld) allemaal weg. Het was geweldig om de vulkaan eindelijk te zien verschijnen, tijdens een uitbarsting met het zachte zonlicht op de zijkant van de aswolk. Dit was een van de meest indrukwekkende dingen die ik ooit had gezien in de natuur.

 

Zonsondergang Uitbarsting

Uitbarsting tijdens zonsondergang. Er waren toen nog wat wolken die snel weg trokken.

Sony A7R2, Sony 85mm f/1.8, f/8, 1/250s, ISO 100

 

Zonsondergang Uitbarsting 2

Spuwend lava tijdens zonsondergang

Sony A7R2, Sony 85mm f/1.8, f/3.5, 4s, ISO 200

 

Mijn research worp z’n vruchten af en alle elementen kwamen die nacht samen. Het geeft altijd weer een goed gevoel wanneer de planning uit komt, zeker als je er zoveel moeite voor hebt gedaan. Toen het donker begon te worden begon de echte show. De Fuego bleef uitbarsten en het lava was nu goed zichtbaar. Dit was iets wat je normaal eigenlijk alleen maar in films ziet.

 

contrast.jpg

Donkere nacht in combinatie met fel gloeiend lava zorgt voor lastige condities door het extreem hoge contrast. 

Sony A7R2, Sony 85mm f/1.8, f/2, 4s, ISO 3200

 

Dit is een voorbeeld van een uitbarsting ’s nachts zonder maanlicht. De contrasten van de lucht en lava zijn zo hoog dat het bijna onmogelijk is om in 1 shot vast te leggen. Voor mijn ‘ultieme’ foto moest ik dus wachten tot de vroege morgen waarbij de melkweg ook op de goede plek zou staan.

 

Mi Fuego3.jpg

Panorama vanaf mijn tent rond 9 uur 's avonds.

Sony A7R2, Samyang 14mm f/2.8, wijd open op f/2.8, 25s, ISO 6400, panorama van meerdere foto's

 

Het uitzicht was ’s nachts spectaculair. Het zien van de uitbarstende Fuego onder de sterrenhemel is onbeschrijfelijk. Dit is een panorama foto van het uitzicht voor mijn tent. De vulkaan links is de slapende vulkaan genaamd Aqua. Hier tussen zijn wat dorpjes te zien waaronder Antigua waar ik verbleef. Het is interessant om te zien dat deze dorpen eigenlijk vrijwel geen lichtvervuiling in de atmosfeer geven. Dit komt ook door de mistlaag die over het dal hing.

 

Ik bleef een tijdje fotograferen tot ik op een gegeven moment wat probeerde te slapen in mijn tent. Ik denk dat het een uurtje of 10 was. Het was rond de 30 graden Celcius beneden, maar boven op de berg rond de 3500m was het onder nul. Ik was vrij goed voorbereid maar het was als nog extreem koud. Ik heb eigenlijk de hele nacht vrij weinig te slagen, ook door dat de vulkaan maar bleef uit barsten. Rond een uurtje of 2 was het zoals gepland weer tijd om te fotograferen. De melkweg strekte nu prachtig over het dal.

 

Mi Fuego2.jpg

Panorama rond 2 uur 's nachts met de melkweg en uitbarstende Fuego over het dal.

Sony A7R2, Samyang 14mm f/2.8, wijd open op f/2.8, 25s, ISO 4000, panorama van meerdere foto's

 

Dit was natuurlijk geweldig, maar ik zou mezelf niet zijn als ik toch nog niet voor de volle honderd procent tevreden was. Zoals ik al eerder aan gaf wilde ik een close up foto van de vulkaan die uitbarstte met de melkweg er naast. Ik wist dat het deze ochtend mogelijk was. Ik zette mijn camera in positie voor het vroege blauwe uur terwijl de melk weg nog goed zicht baar was. Op dat moment was er ook een extreem zwakke maan in de lucht die voor dat beetje extra licht zorgde. Ik zette alles op en wachtte op het juiste moment. Ik had alleen die mooie uitbarsting nodig aangezien de melkweg nu op de goede plek stond.

 

Mi Fuego.jpg

Uitbarstende Fuego met melk weg. Sony A7RII with Sony Zeiss 55 f/1.8, at f/1.8, 10s, ISO 3200. Single exposure.

 

Na een tijdje wachten werd ik dan eindelijk getrakteerd op die prachtige klassieke uitbarsting. Een perfecte getimede sluitertijd met de melkweg perfect uitgelijnd met de uitbarsting. Toen ik de foto op mijn camerascherm zag verschijnen kon ik mijn ogen niet geloven. De voldoening die je voelt in het succesvol nemen van zo’n foto is niet te beschrijven. Toen ik de shots eenmaal had genoot ik van de opkomende zon niet ver daarna. De vulkaan uitbarstingen waren iets gekalmeerd dus fotografeerde ik weinig en genoot gewoon van het moment. Toen de zon eenmaal op was ging de Fuego nog 1 keer flink los waarbij het complete dal werd vol gegoten met lava en as. Het was een mooi afscheid van deze prachtige ervaring.

 

morning eruptions.jpg

 

Smartphone shots (Xperia XZ):

 

phonecollage.png

4 ANTWOORDEN 4
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@albertdros

 

Wat een fantastische ervaring.

 

Wat een fantastisch verhaal.

 

Als jij niet trots bent op jezelf, ben ik het wel.

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Thanks voor dit kijkje in de keuken @albertdros! Heel tof geworden! 

profile.country.NL.title
robmw1
Lid

Fantastisch inderdaad, zowel het verhaal als natuurlijk het resultaat. Je moet het geduld ook maar kunnen opbrengen 😀

 

Ik ben in feite een leek, maar van dit soort sessies wordt iedereen toch warm!

 

Groet,

 

Rob

profile.country.NL.title
lookdeeper
Lid

Kijk!!! Geweldige rapportage met fraaie foto's. Kijkje in de plan-keuken...