annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Blu-Ray breedbeeld met zwarte banden

Espero
Bezoeker

Blu-Ray breedbeeld met zwarte banden

Hallo

Heeft er iemand een idee waarom ik op mijn laptop (VAIO VGN-AW11Z-B) en op een breedbeeld TV (16:9 Full HD), die gekoppeld zijn via een HDMI kabel, toch nog een zwarte rand krijg boven en onder het beeld?

Ik speel een Blu-Ray DVD (Underdog, Walt Disney) met een schermresolutie van 1920 x 1080 (Full HD), zowel op het notebookscherm (18,4") als op de TV (42").

Op het doosje van de DVD staat vermeld:

Blu-Ray-Disc
Video: 1080p High-Definition / 2.35:1/16x9

Ik had verwacht dat het scherm helemaal gevuld zou zijn met dit formaat?
Wat mij opvalt is ook dat 2.35:1 niet dezelfde verhouding is als 16:9.

Dit alles is vrij nieuw voor mij, vandaar mijn nieuwsgierigheid.

Dank bij voorbaat van een nieuwsgierige

Espero.

4 ANTWOORDEN 4
profile.country.nl_GB.title
gorecki1
Lid

Hallo Espero,

welke software gebruik je om de Blu-Ray films te bekijken (en in welke versie)?

Heb je de zwarte banden met alle Blu-Ray films die je al kunnen bekijken hebt?

Gorecki

Espero
Bezoeker

Ik gebruik de voorgeïnstalleerde software op mijn laptop (WinDVD-BD).

Ondertussen heb ik al meerdere films bekeken en let ik iedere keer op de gegevens die vermeld zijn op het doosje van de film.

Als er vermeld staat: 2.35:1, dan heb ik boven en onder aan mijn scherm een zwarte band.
Dat schijnt te kloppen als ik deze verhouding omreken naar 16:9.
16 / 2.35 = 6.8 en dus kan ik de hoogte (9) van het scherm niet vullen.

Bij andere filmen staat 1.85:1, hiermee is het scherm WEL gevuld!
Een controle: 16 / 1.85 = 8.64 en dit is dus praktisch de volledige hoogte van 9.

De vermelding 16:9 slaat dus blijkbaar alleen op het formaat van het beeldscherm van de TV of laptop terwijl de vermelding 2.35:1 of 1.85:1 de werkelijke verhouding aangeeft van het getoonde beeld.
(Zie bijlage)

Het is hierbij even op te letten dat de TV (of laptop) het beeld niet automatisch mag aanpassen aan het beeldscherm, anders krijg je vervormde beelden.

Wel een beetje vervelend dat niet alle producenten eenzelfde formaat aanhouden.

Bedankt voor de reactie!
Misschien hebben anderen hier ook nog iets aan?

yellowmen
Bezoeker

hallo ik heb juist het zelfde probleem op mijn vgn-fz21m met de blu-ray van spiderman3 in het begin is het beeldscherm vol maar van af de fim begint heb ik zwarte balken. heb de film al eens afgespeeld me power dvd en dat is juist het zelfde dan met bd speler.als jij een oplossing heefd laat jij mij dan ook iet weten aub. grtz yellowmen

kdsOne
Bezoeker

Er is niets mis, noch met jullie laptops (VAIO VGN-AW11Z-B of vgn-fz21m ) noch met jullie TV,
noch met jullie blu-ray disks.

TV's zijn tegenwoordig allemaal 16:9.

De meeste cinema-films zijn echter veel breder van beeld
1.85:1(16,65:9) en 2.40:1 (21,6:19)

Dvd en Blu-ray MENU's zijn normaal gezien wel in het 16:9 menu (vandaar geen zwarte banden).

Link naar Wikipedia voor uitleg over breedbeeld formaten

Dus het is normaal dat je bij het afspelen van de meeste films boven en onder zwarte balken krijgt.

KDS